Suomalaisen työn liitto järjestää toista kertaa Hyvien valintojen viikon. Sen tarkoituksena on muistuttaa, että kuluttajat voivat valinnoillaan vaikuttaa suomalaisen työn asemaan ja työllisyyteemme. Kattotutka on mukana Hyvien valintojen viikossa.
Suomalaisen työn liitto järjestää toista kertaa Hyvien valintojen viikon. Sen tarkoituksena on muistuttaa, että kuluttajat ja yritykset voivat valinnoillaan vaikuttaa suomalaisen työn asemaan ja työllisyyteemme. Kattotutka on mukana Hyvien valintojen viikossa.
- Kattotutka on suomalainen perheyritys, joka työllistää lähes 300 eri kattoalan ammattilaista. Kotimaisena työllistäjänä edistämme paikallista ja valtakunnallista taloutta työpaikkojen ja verotulojen muodossa sekä pitämällä huolta suomalaisten arvokkaasta kiinteistöomaisuudesta. Elinkaariajatteluun nojaava toimintamallimme pyrkii maksimoimaan kattojen elinkaaren erityisesti ennakoimalla ja täsmäkorjaamalla. Näin ollen voidaan välttää ennenaikaiset kattoremontit – ympäristö kiittää. Valitsemalla kotimaisen toimijan, teet investoinnin meidän kaikkien yhteiseen tulevaisuuteen, Kattotutkan markkinointijohtaja Jouni Ahvenvaara tiivistää.
- Hyvien valintojen viikko vapun tienoilla on hyvä ajankohta tarkkailla omia valintojaan. Aina ei tarvitse ostaa, mutta kun ostaa, suomalainen työ on vastuullinen valinta, sanoo Suomalaisen työn liiton projektipäällikkö Merja Mantila. Kun valitsee kotimaista, rakentaa kestävämpää tulevaisuutta meille kaikille. Jokainen valinta palautuu yhteiskunnalle luoden hyvinvointia. Suomalainen valinta tukee myös innovaatioita ja osaamista.
Suomalaiset arvostavat kotimaisuutta
Suomalaisen työn liiton selvityksen mukaan suomalaiset arvostavat kotimaisuutta erittäin paljon, sillä peräti 76 % suomalaisista ilmoittaa suosivansa suomalaisia tuotteita ja toimijoita. Tämä on kansainvälisestikin vertailtuna erittäin korkealla tasolla.
- Tässä ajassa korostuu erityisesti kotimaisten tuotteiden brändimielikuva. Tiukempina aikoina kiinnitymme vahvemmin tuttuun ja turvalliseen, ja brändeillä on tässä iso merkitys. Niiden avulla voimme auttaa suomalaisia tekemään hyviä valintoja ja yrityksiä olemaan valmiina ja vahvoina silloin, kun talous kääntyy kasvuun. Yrityksiltä halutaan kuulla, miksi kotimainen on paras valinta, tiivistää Suomalaisen työn liiton tutkimuspäällikkö Jokke Eljala.
Hyvien valintojen viikkoa vietetään 29.4.-5.5.2024. Teemaviikkoon voi osallistua valitsemalla Suomelle hyvää tekeviä tuotteita ja palveluita.
Kotimaisuus asenteissa ja valinnoissa 2024 -mittaristo kuvaa suomalaisuuden arvostusta kuluttajamarkkinoilla. Tarkastelun tuotekategoriat ovat ruoka, koti ja sisustus sekä vapaa-aika ja hyvinvointi. Mittaristossa tarkastellaan euromääräistä kuluttamista sekä asenteita suomalaisuutta kohtaan.
Mittariston toteutti Aula Research Suomalaisen työn liiton toimeksiannosta. Mittaristo perustuu eri datalähteisiin, kuten kulutusdataan, kysyntätilastoihin, arvo- ja asennekyselyihin ja verkkoanalytiikkaan. Mittaristossa käytettyjä datalähteitä ovat Google Trends valittujen brändiparien suosio 2013-2023, S-ryhmän kulutusdata, Suomalaisen työn liiton arvo- ja asennekyselyt 2013-2023, Valmistajien näkymät -indeksikysely liiton jäsenyrityksille, Tilastokeskuksen kansantalouden tilinpito, Teollisuuden liikevaihtokuvaajat, Kuluttajien luottamusindikaattori 2013-2023 ja Tullin Ulkomaankaupan tilastot.
Lisätietoja
Jouni Ahvenvaara, markkinointijohtaja, Kattotutka Oy, jouni.ahvenvaara@kattotutka.fi, 040 831 5835
Merja Mantila, projektipäällikkö, Suomalaisen työn liitto, merja.mantila@suomalainentyo.fi, 050 330 3640
Jokke Eljala, tutkimuspäällikkö, Suomalaisen työn liitto, jokke.eljala@suomalainentyo.fi, 050 374 7410
Kattotutka on valtakunnallinen kattopalveluihin ja -tuotteisiin keskittynyt yhtiö. Kattotutka toimii "Vesikaton luotettavana kumppanina" niin talo- ja kiinteistöyhtiöissä kuin myös julkisissa rakennuksissa. Käytännössä tämä lupaus tarkoittaa vedenpitävää ammattitaitoa, ihmisille ja rakenteille turvallisia innovatiivisia työmenetelmiä, työturvallisuudesta huolehtimista, riittäviä resursseja sekä vakavaraisuutta. Vuodesta 1993 asti näitä lupauksia on lunastettu jo yli 70 000 kattotyön verran.
Hyvien valintojen viikko (29.4.-5.5.2024) on kampanja, jossa kuluttajia muistutetaan suomalaisen työn valinnan vaikutuksista. Avainlippua sekä Design from Finland- ja Yhteiskunnallinen Yritys -merkkiä kantavat yritykset kertovat, miksi juuri heidän tuotteensa tai palvelunsa on hyvä valinta niin yhteiskunnan, yrityksen kuin yksittäisen suomalaisenkin kannalta. https://suomalainentyo.fi/teemat/hyvien-valintojen-viikko/