Joensuulaiset naapuritaloyhtiöt päättivät toteuttaa kattoremontin yhtä aikaa.
Joensuulaiset naapuritaloyhtiöt päättivät toteuttaa kattoremontin yhtä aikaa.
Joensuulaiset naapuritaloyhtiöt, As Oy Huvilakatu 1 ja As Oy Tikkamäentorni, päättivät toteuttaa kattoremontin yhtä aikaa. Kohteissa on lähes identtiset katot, jotka Kattotutka uudisti ELINKAARIKATTO®-mallilla.
Kattotutka tarkisti ensimmäiseksi vesikatteen ja kattopohjan kunnon. Huvilakadun yhtiöt katsoivat parhaaksi tehdä täydellisen kattoremontin, sillä vesikate oli jo kymmeniä vuosia vanha. Yhtiöt valitsivat Kattotutkan ELINKAARIKATTO®-mallin varhaisessa vaiheessa. Kattotutka vastasi hankkeesta kokonaisuutena suunnittelusta toteutukseen. Lisäksi Kattotutka huolehtii katon ylläpidosta seuraavien 25 vuoden ajan. Aluepäällikkö Juha Käräjähongan mukaan tämä on pitkällä aikavälillä taloudellinen tapa remontoida katto ja pitää se kunnossa.
– Malli perustuu oikean tasoiseen suunnitteluun, urakointiin ja huoltoon. Hinta ja sisältö sovitaan yhdellä sopimuksella. Kaikki vesikaton tulevat kulut ovat tiedossa, joten budjetin laatiminen helpottuu tulevina vuosina.
Huvilakadun urakat etenivät telineiden ja sääsuojan asennuksesta purkutöihin ja pohjatöiden kautta uuden konesaumapeltikatteen ja kattoturvatuotteiden asennukseen. Kaikki huonot osat uusittiin ja alusrakenne modernisoitiin. Toisessa yhtiössä uusittiin myös häkkivarastotilasta lähtevä teleliikennemasto.
– Kohteissa työskentely oli mielekästä, sillä kattojen kaltevat muodot antoivat asentajille mukavasti haastetta. Tämä motivoi asentajia – he pystyvät vääntämään peltiä melkein millaiseen muotoon tahansa, Käräjähonka kertoo.
Omat haasteensa työmaalle toi piha-alueiden ahtaus. Tästä selvittiin sopimalla pihamaalla liikkumisesta ja autojen pysäköinnistä asukkaiden kanssa sekä suunnittelemalla työmaalogistiikka tarkasti.
– Vältimme rakennusmateriaalien turhaa säilyttämistä tontilla. Purkutavara lähti kierrätykseen heti, kun nostimme sen alas.
Huvilakadulla urakkavaihe kesti yhteensä puolisen vuotta. Kattotutka tekee tästä lähtien kohteissa säännölliset vuosihuollot ja raportoi havaintonsa taloyhtiöille.
Kattotutkaan ollaan molemmissa Huvilakadun taloyhtiöissä tyytyväisiä. Yhteistyö sujui läpi urakan hyvin, urakka pysyi aikataulussaan ja lopputulos on sellainen kuin luvattiin.
– Myös kustannukset pitivät alusta pitäen hyvin, ja olimme varautuneet myös yllättäviin menoihin, joita onneksi oli vähän, sanoo Huvilakatu 1:n hallituksen puheenjohtaja, DI Annikki Tanskanen.
Huvilakatu 3:n isännöitsijä, IAT Iiro Lipo JIP Isännöinnistä kiittää erityisesti tiedottamista.
– Jos urakan aikana tuli eteen pieniä haasteita, Kattotutkalta otettiin yhteyttä välittömästi sekä valvojaan että isännöitsijään.
– Tiedottaminen hoidettiin hyvin myös talon asukkaille. Olimme koko ajan tietoisia siitä, mitä katolla tapahtui, jatkaa Tanskanen.
Osakkaat maksavat remontin kertasuorituksena tai kuukausittain rahoitusvastikkeena. Tanskasen mukaan yhtiövastikkeet on tulevaisuudessa helpompi arvioida, koska katon huoltoon liittyvät kulut ovat tarkasti tiedossa.
Taloyhtiöiden asukkailta on tullut hyvää palautetta remonttimiesten kohteliaisuudesta, ripeydestä ja siisteydestä. Mieleen on jäänyt kattoremontin kohdalle osunut myrsky.
– Taloyhtiömme sijaitsee erittäin tuulisella paikalla lähellä Pielisjokea ja Pyhäselkää. Kohdalle sattunut myrsky oli kesän vaarallisimpia, joten olimme huolissamme, miten telineet ja sääsuojaus kestävät. Kattotutka ja telinemiehet osoittivat olevansa erittäin vastuullisia työssään: he tulivat keskellä yötä varmistamaan suojauksen ja olivat paikalla niin pitkään, että tilanne oli ohi, Tanskanen muistelee.
Katso lisää referenssikuvia kohteesta »
Julkaistu alunperin Kattoposti 2021 -lehdessä